Estetika verzus použiteľnosť webových návrhov

Použiteľnosť webových návrhov

Estetika verzus použiteľnosť webových návrhov

Pochopme tento článok pomocou príkladu. Predpokladajme, že hľadáte špecifické informácie na internet a narazíte na relevantnú stránku, ktorá ich poskytuje. Kliknete na ňu aby ste zistili viac. Všimli ste si však, že webová stránka ponúka najhorší estetický dojem, ale informácie vo vnútri sú trefné. Čo je pravdepodobnejšie, že urobíte? Okamžite opustiť webovú stránku alebo zostať naďalej, kým nezískate svoje informácie? 

Keď hovoríme o webových stránkach, prvé dojmy trvajú dlhšie a trvá dlho, kým zmeníme názor na tieto stránky. Rovnaký vplyv má prvý dojem však aj na použiteľnosť alebo informácie na webových stránkach. Poďme pochopiť rozdiel medzi týmito dvoma aspektmi.

Medzi dôvody, prečo používatelia opúšťajú konkrétny web, patrí napríklad:

  • Ne-intuitívne usporiadanie. 
  • Pomalé načítanie stránok. 
  • Webové stránky, ktoré sa z mobilných zariadení ťažko orientujú.
  • Bugy, chyby a rozsiahle posúvanie.

Funkčnosť a estetika idú ruka v ruke. Všeobecne platí, že ľudia robia chybu, keď s estetikou a funkčnosťou stránky zaobchádzajú ako s dvoma rôznymi aspektmi, sú to však dve strany tej istej mince. Estetika zahŕňa všetky dizajnové aspekty a funkcie, ktoré pridávajú na príťažlivosti webových stránok online. Použiteľnosť však zobrazuje prvky a funkcie webovej stránky. Oba tieto prvky sú rovnako dôležité pre prevádzkovanie úspešných webových stránok.

Charakteristiky

Kód webových stránok je napísaný spravidla v rôznych jazykoch, ktoré sú vykreslené a zobrazené webovými prehliadačmi. Predtým, ako sa stránka zobrazí divákom, mala by byť otestovaná, či neobsahuje potenciálne chyby a mal by byť vykonaný celkový prehľad webu. Po každej zmene by mala byť webová stránka testovaná. Hlavné faktory, na ktoré sa webová stránka všeobecne testuje, sú tieto: 

Konzistencia: Vďaka čomu sú všetky prvky stránky vzájomne prepojené. 

Prirodzený pocit: Webová stránka by mala pôsobiť prirodzene, elimináciou príliš krivého a okrajového pozadia a obrázkov. 

Zmyselnosť: Celková stránka po všetkých aspektoch – obsah a grafika stránok by mali mať zmysel.

Tvorba okamžitého záujmu o webovú stránku

Po preskúmaní prístupnosti, estetiky a použiteľnosti webových stránok je potrebné poznamenať, že vytváranie pozornosti funguje najlepšie pri všetkých návrhoch webových stránok. Ak navštívite webovú stránku a nie ste si istí, čo sa tam deje, potom celý účel návštevy tejto stránky sa vytratí. Niektoré z aspektov na ktoré musí webový dizajnér pamätať, sú:

  • Čitateľnosť písiem, jasný obsah. 
  • Vysoká viditeľnosť s ešte väčším rozlíšením.
  • Jasné tlačidlo výzvy k akcii, ktoré je obzvlášť dôležité pre komerčné stránky. 
  • Celkovo jednoduchá, jasná a trefná stránka s potrebným obsahom a minimalistickou estetikou.

Slovo na záver

Esteticky príjemná webová stránka s dôveryhodným a porovnateľným obsahom určite zostane na trhu dlho. Čokoľvek iné s vysokou pravdepodobnosťou nájde cestu preč zo sveta internetu.